Plac manewrowy:
- Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
1.1. Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy
Urządzenie losuje:
1 element spomiędzy elementów określonych literą a-e tj. (poziom oleju w silniku, poziom płynu chłodzącego, poziom płynu hamulcowego, poziom płynu w spryskiwaczach, działanie sygnału dźwiękowego)
1 element spomiędzy elementów określonych literą f-m tj. (działanie świateł pozycyjnych, działanie świateł mijania, działanie świateł drogowych, działanie świateł hamowania STOP, działanie świateł cofania, działanie świateł kierunkowskazów, działanie świateł awaryjnych, działanie świateł przeciwmgłowych tylnych)
a) Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego.
b) Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
c) W przypadku dokonywania sprawdzania świateł hamowania STOP i świateł cofania osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania świateł zewnętrznych.
d) Na wykonanie zadania osoba egzaminowana nie ma więcej niż 5 minut
1.2. Właściwe ustawienie:
fotela
lusterek
zagłówka
zapięcie pasów bezpieczeństwa
upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte
- Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu
Prawidłowe wykonanie manewru:
1) upewnienie się o możliwości jazdy
wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym
ocena sytuacji wokół pojazdu
2) płynne ruszenie
opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku kiedy jest uruchomiony
łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
5) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek
6) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu – w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas
- Wykonanie 2 manewrów – losowy wybór 1 z 6 zestawów dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego
Zestaw 1:
a) Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
b) Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem)
Sposób wykonania zadania:
a) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
b) możliwa jedna korekta toru jazdy
c) pojazd nie może:
- wjechać poza określony obszar wjazdu
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko
- potrącić pachołów lub tyczek
d) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska
Zestaw 2:
a) Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
b) Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem)
Sposób wykonania zadania:
a) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
b) możliwa jedna korekta toru jazdy
c) pojazd nie może:
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko
- potrącić pachołów lub tyczek
- najechać na krawężnik (parkowanie równoległe)
d) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska
Zestaw 3:
a) Parkowanie prostopadłe ( wjazd przodem)
b) Zawracanie
Sposób wykonania zadania:
a) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
b) możliwa jedna korekta toru jazdy
c) pojazd nie może:
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko
- potrącić pachołów lub tyczek
d) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy (zawracanie)
e) nienajeżdżanie na krawężnik – dopuszcza się dotknięcie i dojechanie do krawężnika (zawracanie)
Zestaw 4:
a) Parkowanie prostopadłe ( wjazd przodem)
b) Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Sposób wykonania zadania:
a) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
b) możliwa jedna korekta toru jazdy
c) pojazd nie może:
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko
- potrącić pachołów lub tyczek
d) Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć (ruszanie na wzniesieniu)
Zestaw 5:
a) Parkowanie równoległe
b) Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Sposób wykonania zadania:
a) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
b) możliwa jedna korekta toru jazdy
c) pojazd nie może:
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko
- potrącić pachołów lub tyczek
- najechać na krawężnik (parkowanie równoległe)
- cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć (ruszanie na wzniesieniu)
Zestaw 6:
a) Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem)
b) Zawracanie
Sposób wykonania zadania:
a) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
b) możliwa jedna korekta toru jazdy
c) pojazd nie może:
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko
- potrącić pachołów lub tyczek
d) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy (zawracanie)
e) nienajeżdżanie na krawężnik – dopuszcza się dotknięcie i dojechanie do krawężnika (zawracanie)