Egzamin praktyczny na placu manewrowym:
1. Osoba egzaminowana sprawdza stan techniczny podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- działanie sygnału dźwiękowego,
działanie świateł zewnętrznych pojazdu:
- pozycyjne przednie, tylne,
- mijania,
- drogowe,
- kierunkowskazów,
- hamowania stop.
2. Przygotowanie do jazdy w ruchu drogowym:
- wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego:
– kamizelka,
– kask ochronny,
– ochraniacze na kolana i łokcie,
– wiązane obuwie na płaskiej podeszwie,
– spodnie z długimi nogawkami,
– kurtka z długimi rękawami zapinane na suwak, guziki lub zatrzaski,
– rękawice zakrywające całe dłonie - sprawdzenie stanu łańcucha
- zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko, maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu)
3. Slalom wolny (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu)
- upewnienie się o możliwości jazdy:
a)wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; - 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
- 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
- upewnianie się o możliwości skręcenia;
Sposób wykonania zadania:
a) niepodpieranie się nogami,
b) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
Slalom wolny :
a) łuki w kształcie cyfry osiem
b) slalom pomiędzy bramkami
4. Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym).
- upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; - 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami
Sposób wykonania zadania:
a) średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków
Slalom szybki
5. Ominięcie przeszkody (Kat. A1, A2, A)
- upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; - 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda;
Sposób wykonania zadania:
a) prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h,
b) przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków
6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
- Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.
7. Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym miejscu przez egzaminatora (manewr nie dotyczy kat. AM).
8. Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych (kat. AM, A1, A2, A)
- w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2, A – hamowanie awaryjne musi być wykonywane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla.
Egzamin praktyczny w ruchu drogowym:
- Egzaminator przeprowadzający egzamin państwowy dobiera trasę przejazdu w trakcie egzaminu państwowego (nie dotyczy kat. AM)
- Trasę przejazdu dla kat. AM określa ośrodek egzaminowania w porozumieniu z właściwym marszałkiem województwa. Plan z przebiegiem tej trasy wywiesza się w ogólnodostępnym miejscu ośrodka egzaminowania w taki sposób, aby osoby egzaminowane mogły się zapoznać z jej przebiegiem