Egzamin praktyczny AM, A1, A2, A

Egzamin praktyczny na placu manewrowym:

1. Osoba egzaminowana sprawdza stan techniczny podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy:

  • poziom oleju w silniku,
  • poziom płynu chłodzącego,
  • poziom płynu hamulcowego,
  • działanie sygnału dźwiękowego,

     działanie świateł zewnętrznych pojazdu:

  • pozycyjne przednie, tylne,
  • mijania,
  • drogowe,
  • kierunkowskazów,
  • hamowania stop.

2. Przygotowanie do jazdy w ruchu drogowym:

  • wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego:
    – kamizelka,
    – kask ochronny,
    – ochraniacze na kolana i łokcie,
    – wiązane obuwie na płaskiej podeszwie,
    – spodnie z długimi nogawkami,
    – kurtka z długimi rękawami zapinane na suwak, guziki lub zatrzaski,
    – rękawice zakrywające całe dłonie
  • sprawdzenie stanu łańcucha
  • zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku,
    z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku,
    nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko, maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu)

3. Slalom wolny (jazda po łukach w kształcie cyfry 8 i pomiędzy 5 pachołkami ustawionymi na wyznaczonym pasie ruchu)

  •  upewnienie się o możliwości jazdy:
    a)wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
    c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  •  5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8;
  • 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami;
  •  upewnianie się o możliwości skręcenia;

Sposób wykonania zadania:

a) niepodpieranie się nogami,

b) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,

Slalom wolny :

a) łuki w kształcie cyfry osiem

b) slalom pomiędzy bramkami

4. Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym).

  • upewnienie się o możliwości jazdy:
    a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
    c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  • 2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami

Sposób wykonania zadania:

a) średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h,
b) przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków

Slalom szybki

5. Ominięcie przeszkody (Kat. A1, A2, A)

  • upewnienie się o możliwości jazdy:
    a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
    b) ocena sytuacji wokół pojazdu,
    c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
  • 2-krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda;

Sposób wykonania zadania:

a) prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu nie może być mniejsza niż 50 km/h,
b) przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
c) niepodpieranie się nogami,
d) nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne,
e) niepotrącanie pachołków

6. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

  • Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.

7. Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania we wskazanym miejscu przez egzaminatora  (manewr nie dotyczy kat. AM).

8. Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych   (kat. AM, A1, A2, A)

  • w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2, A – hamowanie awaryjne musi być wykonywane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla.

Egzamin praktyczny w ruchu drogowym:

  • Egzaminator przeprowadzający egzamin państwowy dobiera trasę przejazdu w trakcie egzaminu państwowego (nie dotyczy kat. AM)
  • Trasę przejazdu dla kat. AM określa ośrodek egzaminowania w porozumieniu z właściwym marszałkiem województwa. Plan z przebiegiem tej trasy wywiesza się w ogólnodostępnym miejscu ośrodka egzaminowania w taki sposób, aby osoby egzaminowane mogły się zapoznać z jej przebiegiem
Zadzwoń