Plac manewrowy:
1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
1.1. Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy
Urządzenie losuje:
- 1 element spomiędzy elementów określonych literą a-e tj. (poziom oleju w silniku, poziom płynu chłodzącego, poziom płynu hamulcowego, poziom płynu w spryskiwaczach, działanie sygnału dźwiękowego)
- 1 element spomiędzy elementów określonych literą f-m tj. (działanie świateł pozycyjnych, działanie świateł mijania, działanie świateł drogowych, działanie świateł hamowania STOP, działanie świateł cofania, działanie świateł kierunkowskazów, działanie świateł awaryjnych, działanie świateł przeciwmgłowych tylnych)
a) Losowy dobór elementów części pierwszej zadania dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego.
b) Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe.
c) W przypadku dokonywania sprawdzania świateł hamowania STOP i świateł cofania osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania świateł zewnętrznych.
d) Na wykonanie zadania osoba egzaminowana nie ma więcej niż 5 minut
1.2. Właściwe ustawienie:
- fotela
- lusterek
- zagłówka
- zapięcie pasów bezpieczeństwa
- upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte
1.3. Dla kategorii C+E
- sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu zabezpieczenia ładunku
- sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym (sytuacja wyjściowa – pojazd silnikowy obok przyczepy) – na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 min
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie sprzęgnięcia
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy (w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to umożliwia)
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz zabezpieczenie przed rozłączeniem
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy
- sprawdzenie działania świateł przyczepy, zwolnienie hamulca postojowego, jeżeli przyczepa jest w niego wyposażona
2. Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu
Prawidłowe wykonanie manewru:
1) upewnienie się o możliwości jazdy
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym
- ocena sytuacji wokół pojazdu
2) płynne ruszenie
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku kiedy jest uruchomiony
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika
3) płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu
- płynna jazda do przodu pasem ruchu
- cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut
4) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk
5) nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek
6) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
- w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas – w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii C+E, C1+E dopuszcza się jedno opuszczenie pojazdu w czasie wykonywania zadania
3. Wykonanie 2 manewrów – losowy wybór 1 z 6 zestawów dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego
Zestaw 1:
- Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem)
- Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem)
Sposób wykonania zadania:
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
- możliwa jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może:
– wjechać poza określony obszar wjazdu
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko
– potrącić pachołów lub tyczek - pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska
Zestaw 4:
- Parkowanie prostopadłe ( wjazd przodem)
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu
Sposób wykonania zadania:
- właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy
- możliwa jedna korekta toru jazdy
- pojazd nie może:
– naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko
– potrącić pachołów lub tyczek
d) Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć (ruszanie na wzniesieniu)